Uçak kıtlığı satışlar yoluyla havayolu nakit akışını artırıyor
Mevcut havacılık sektöründe, uçak kıtlığı bazı havayolu şirketleri için kazançlı olmakta ve yeni satın aldıkları uçakları önemli ölçüde daha yüksek fiyatlarla leasing şirketlerine satmalarına olanak sağlamaktadır. Denver merkezli Frontier Airlines ve Macaristan’dan Wizz Air bu fırsattan yararlanarak, geleneksel olarak likiditeyi artırmaya ve bilançoları iyileştirmeye yarayan bu sat ve geri kirala işlemlerinden önemli mali kazançlar elde ettiklerini bildirdiler.
Cirium Ascend Consultancy tarafından bildirildiği üzere, uçak kıtlığı bu anlaşmaların cazibesini artırdı ve ABD’li havayolları bu yıl dünyadaki sat ve geri kirala işlemlerinin %24’ünü temsil etti. 2022’de bu oran %10’du. Airlines for America (A4A) Baş Ekonomisti John Heimlich’e göre, yeni uçak pazarında pandemi öncesi döneme kıyasla %20’lik bir fiyat artışı görüldü.
Boeing ve Airbus’taki üretim zorluklarının, havayolu şirketlerinin bu yıl beklenenden %19 daha az uçak almasıyla sonuçlanması bekleniyor. RTX’in Pratt & Whitney motorlarıyla donatılmış yaklaşık 350 Airbus A320neo jetinin, teknik bir kusur nedeniyle 2024 ile 2026 yılları arasında yere indirilmesi öngörülüyor.
Frontier Havayolları ilk çeyrekte satış ve geri kiralama işlemlerinden 71 milyon dolar kazanç elde ettiğini açıkladı ve bu rakam bir önceki yıla göre %78’lik bir artışa işaret ediyor. Cirium’dan Rob Morris, Frontier’in içinde bulunduğumuz çeyrekte de benzer kazançlar elde edeceğini tahmin ediyor. Wizz Air, son mali yılında bu işlemlerden elde ettiği kazancın %146 oranında artarak yaklaşık 245 milyon Avro’ya (266,5 milyon $) ulaştığını bildirdi.
Delta, American ve United gibi havayolları, 2029 yılına kadar teslim edilmesi planlanan 200’den fazla yeni Airbus uçağı olan Frontier kadar sık olmasa da, sat ve geri kirala anlaşmaları yapmıştır. Frontier, Airbus’tan indirimli olarak uçak satın alıyor ve bunları kiralayanlara yüksek fiyatlarla yeniden satıyor.
Bu stratejik hamle Frontier’in ilk çeyrekte neredeyse başa baş noktasına gelmesini sağlarken, bazı analistlerin karlılık için bu işlemlere büyük ölçüde güvenmenin sürdürülebilirliği konusundaki endişelerini artırdı. JP Morgan analisti Jamie Baker, Frontier’in sat ve geri kirala kazançlarına bağımlılığına ilişkin endişelerini dile getirdi.
Bu endişelere rağmen Frontier’in CEO’su Barry Biffle, şirketin uçak sipariş defterini arzın kısıtlı olduğu bir pazarda önemli bir varlık olarak görüyor ve yaratılan nakdin işlerinin temel bir parçası olduğunu iddia ediyor. AerCap CEO’su Aengus Kelly de on yılın geri kalanında küresel jet piyasasında sıkışıklığın devam edeceğini öngörüyor.
Yeni uçak fiyatlarındaki artış, kira oranlarının da yükselmesine neden oldu. Bir Airbus A321neo için aylık kiralama ücreti 2020’den bu yana %30 artışla 455.000 dolara yükseldi. Havayolları artık kira, bakım ve depozito için daha yüksek maliyetlerle karşı karşıya.
Geciken uçak teslimatları, özellikle nakit akışı ve gider yönetimi için sat ve geri kirala anlaşmalarına güvenen havayolları için zorluklar yaratıyor. Örneğin Brezilyalı havayolu Gol, Boeing’in operasyonlarını desteklemeye yetecek oranda uçak teslim etmemesinin ardından yüksek kira ve faiz giderleri nedeniyle zorluklarla karşılaştı ve bu yıl ABD’de 11. Bölüm iflas başvurusunda bulundu.
Frontier son beş çeyreğin sadece birinde kâr açıklamış olsa da, havayolu şirketi finansal istikrarını korumak için kısıtlı bir pazardaki konumundan yararlanmaya devam ediyor. Bununla birlikte, sektör devam eden üretim gecikmeleri ve teslimat zorluklarıyla boğuşurken bu modelin sürdürülebilirliği mercek altında.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.